Dėl Šnipiškių apžvalgos bokšto įrengimo ir V. Mitalo atšaukimo iš vicemero pareigų


Parašų: 27


  • Autorius: K. Matuliauskas
  • Adresuota: Vilniaus miesto meras Remigijus Šimašius, Opozicinės Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos frakcijos seniūnas Lukas Savickas, Vilniaus miesto savivaldybė, Vyriausioji tarnybinės etikos komisija
  • Kategorija: Valdžia ir politika

https://i.ibb.co/19T3wTy/Snipiskiu-apzvalgos-bokstas.jpg
https://i.ibb.co/CQbGJG4/VM.png
Prašome įrengti 2017 metais suprojektuotą ir Vilniaus miesto tarybos patvirtintą Šnipiškių apžvalgos bokštą greta Kintų gatvės, bei atšaukti Vytautą Mitalą iš vicemero pareigų, kaip viršijusį jam suteiktus įgaliojimus, supainiojusį viešuosius ir privačiuosius interesus, ir atstovaujant ne gyventojų daugumos (99%), bet tik asociacijos „Savarankiškas gyvenimas“ ir jos narių interesus, remiantis šiais argumentais:
1. 2019 metų lapkričio 13 dieną vicemeras Vytautas Mitalas, nesuderinęs pozicijos nei su Vilniaus miesto meru (jo patarėjas T. Džavachišvilis pirmomis valandomis po incidento apskirtai bandė neigti faktą, kad apžvalgos bokšto nebebus, nors tai buvo akivaizdu iš pateiktų faktų), nei iškėlęs klausimą balsavimui Vilniaus miesto savivaldybės taryboje, atvykęs į susitikimą su projektuotojais ir Šnipiškių bendruomenės atstovais, nurodė, kad tarptautiniam turizmui skatinti ir istoriniam paveldui apžvelgti skirtas Šnipiškių apžvalgos bokštas negali būti statomas, nes juo negalės naudotis neįgalieji, nesvarbu, kad kiti 99% žmonių juo naudotis galėtų.
2. Per tą patį vicemero ir projektuotų susitikimą su Šnipiškių bendruomenės atstovu, taip pat buvo nurodyta, kad lifto ir keltuvo įrengti neįgaliesiems neapsimoka dėl reto naudojimo ir priežiūros, nes pagal STR ir kitus reikalavimus apžvalgos bokštai nėra svarbūs objektai, kad būtų pritaikomi neįgaliesiems.
3. Vadinasi taip yra nuskriaudžiami 99 proc. Šnipiškių gyventojų, bei užkertamas kelias turizmo populiarėjimui Šnipiškėse, nes remiantis kitų apžvalgos bokštų pavyzdžiais Birštone ir Lajų Takais Anykščiuose, būtent apžvalgos bokštai sutraukia didžiausius turistų srautus į konkrečias turizmo ar paveldo teritorijas Lietuvoje.
4. Per 2019 metų lapkričio 13 dienos posėdį vicemeras Vytautas Mitalas nedeklaravo, kad veikė palieptas M. Ošimanskienės, kuri yra asociacijos „Savarankiškas gyvenimas“ narė. Ir nors M. Ošimanskienė savo deklaracijoje yra nurodžiusi esanti šios asociacijos nare, V. Mitalas 2019 metų lapkričio 13 dieną to savo deklaracijoje nebuvo nurodęs, ir nėra nurodęs iki šiol, apie tvirtas sąsajas su šia asociacija ir jos nariais.
5. Tai, kad Vytautas Mitalas veikė ne savarankiškai, o atstovaudamas šią asociaciją Facebook komentaruose 2019-11-14 ant V. Mitalo sienos patvirtinto ir pati M. Ošimanskienė, pripažinusi, kad būtent ji jo prašė stabdyti šį Šnipiškių apžvalgos bokšto projektą.
6. Įgyvendinus apžvalgos bokšto projektą, niekas nedraudė įrengti lifto į bokštą ateityje, jei asociacijos „Savarankiškas gyvenimas“ suras 1 milijoną eurų tokio lifto įrengimui, bei jo priežiūros kaštams padengti bent 10-čiai metų, surinkdami lėšas pvz. sutelktinio finansavimo būdu.
7. Birštono apžvalgos bokštas, ir didžioji dauguma apžvalgos bokštų Lietuvoje liftų neturi, tačiau sėkmingai veikia.
8. Lifto įrengimas, apžvalgos bokšto kainą išbrangina nuo maždaug 100 tūkst. eurų iki daugiau nei 1 mln. eurų. Tuo tarpu įrengus liftą į apžvalgos bokštą, jo lankytojų skaičius bokšte padidėtų vos 1%. Remiantis rinkos ekonomika, toks lifto statymas nesukurtų būtinosios pridėtinės vertės, jeigu dėl to kaštai padidėtų daugiau nei 10 kartų.
9. Apžvalgos bokštų lankymas, pagal STR reikalavimus, nėra priskiriama prie svarbių užduočių neįgaliesiems, t.y. nepriklausomai nuo to ar apžvalgos bokštas turės liftą ar neturės, jis netrukdo neįgaliesiems nei aplankyti pačios Šnipiškių aikštės, nei nueiti į parduotuvę, nei nueiti į darbą.
10. Vilniaus miesto savivaldybei būtų pigiau nupirkti nemokamus skrydžius oro balionu ar sraigtasparniu tiems keliems žmonėms per savaitę norintiems lifto, nei dėl jų statyti liftą.
11. Uždraudus apžvalgos bokštu naudotis likusiems 99% lankytojų, yra diskriminuojami jų teisėti lūkesčiais.
12. Vystant "viskas tinka viskam" politiką, kartu vystoma "niekas netinka niekam" politika. T.y. objektas nepastatomi apskritai, daiktai tampa netinkami naudoti niekam (pvz. istorinio paveldo grindinys padengiamas asfaltu, arba didelis neekonomiškas krovininis mikroautobusas naudojamas vienam neįgaliam keleiviui pervežti, o ne specializuotas transportas).
13. Politika yra apie kompromisų ieškojimą, tuo tarpu V. Mitalo nurodytas uždraudimas statyti apžvalgos bokštą, nes jis netenkina 1% žmonių interesu, yra analogiškas "The Elder" personažės veiklai filme "The Giver", kur ji norėjo pilkos, universalios visuomenės, be džiaugsmo, pramogų ir turizmo.
14. Tiek Šnipiškių bendruomenė projekto viešo svarstymo metu, tiek Vilniaus miesto savivaldybės taryba 2017 metais pritarė Šnipiškių aikštės projektui su apžvalgos bokštu ir laiptais į jį bei pastoge amatininkams. Joje jokios papildomos terasos ant pastogės nebuvo numatytos. Tad argumentas blokuoti projektą dėl terasos virš pastogės yra niekinis, nes jai ir taip nebuvo pritarusi nei bendruomenė, nei taryba.
15. Šnipiškių apžvalgos bokštą buvo numatyta statyti tik už valstybės ir savivaldybės lėšas, ir tik pačią aikštę įrengti už ES lėšas, tad argumentas, kad nurodymą davė ES institucijos – yra neteisingi, kol Lietuva yra nepriklausoma respublika. T.y. viso projekto vertė yra 1,77 mln. eurų, iš kurių po 132,6 tūkst. eurų skirta iš savivaldybės ir valstybės biudžetų, o 1,5 mln. eurų iš Europos Sąjungos fondų (šaltinis – 15 min, 2017 m. gruodžio mėn.).